zondag 28 juni 2009

28/06 Vaals-Venlo Estafetteloop

Het STB Superteam heeft voor de 8e opeenvolgende keer de Estafetteloop Vaals-Venlo op zijn naam weten te schrijven. Dankzij het ontbreken van de snelste postbode van Landgraaf ging de overwinning op de 25e jubileumeditie wederom naar STB. Wilma's Running Team werd verdienstelijk tweede dankzij de snelste postbode van Landgraaf.

Het was weer een leuke happening deze 25e editie van Vaals naar Venlo. Onder warme, broeierige, omstandigheden namen een 60 tal teams deel aan deze estafetteloop. Zelf mocht ik in alle vroegte bij het STB Abrahams Team aan de slag op de 1e etappe over 15,6 km van Vaals naar Wylre. De eerste drie kilometer gaan lekker naar beneden, maar ik voel toch al dat het behoorlijk drukkend wordt. Dankzij de informatie die Albert als begeleider op de fiets mij gaf over de heuvels die verderop in het parcours komen, laat ik het tempo iets zakken en probeer zo gelijkmatig mogelijk te lopen. Bij 5 km kom ik op 20:18 door. En het gaat nu afwisselend omhoog en weer omlaag. Ik loop nu op een gemiddeld tempo van ca. 4:10/km. en kom bij 10 km. op 41:30 door. Onderweg komt Jos Duteweerd op de motor met 3FM langs en ook John Hendrix sluit aan op de fiets. De stemming zit er nu goed in, want ik draai nog steeds lekker en zit inmiddels op 1:00 uur met 14,2 km. Het lange rechte stuk richting Wylre loopt lekker met nog een kleine 1,5 km te gaan. Dit laatste gedeelte kan ik net in 6 min. afwerken en kom net onder de 1:06 aan bij het wisselpunt en draag het stokje over aan John Haan voor de 2e etappe. Als 25e was ik gestart en heb 22 lopers en loopsters die voor me gestart waren, ingehaald. Daarmee kwam ik dus als derde loper over de finish in Wylre. Na een korte wasbeurt en een heerlijk stukje cake van Ineke, stappen we in het busje en rijden naar Nuth. Vanaf hier mag ik op de fiets om op etappe 3, 4 en 5 John Born, Ineke de Ploeg en Albert Verbunt te begeleiden. Vanaf de pauze in St. Joost werd het voor de lopers op de etappes 5, 6 en 7 echter behoorlijk afzien. Het zonnetje kwam nu door en de laaghangende bewolking verdween langzaam. Met een hoge luchtvochtigheid was het verre van ideaal om door de open velden en nauwelijks wind tot het uiterste te kunnen gaan. Albert was verstandig en heeft na 5 km. een stapje teruggedaan en uiteindelijk redelijk gelijkmatig en goed de finish gehaald. Etappe 6 was het de beurt aan Wiel Frins, die zich ook tot op het tandvlees tot in het dorpscentrum van Beesel heeft weten door te zetten en een mooie tijd neerzette. De laatste etappe was good old Theo Schmeits aan de beurt. Hij maakte de klus af tot aan de finish op de atletiekbaan van Scopias in Venlo. Het was vervolgens nog lang wachten op de uitslag, die uiteindelijk niet kwam omdat er problemen waren met de uitslagverwerking. Alleen de eerste twee teams werden bekend gemaakt. Het vocht was inmiddels weer genoeg aangevuld en de inwendige mens versterkt, zodat rond de klok van 20:00 u. weer richting Landgraaf vertrokken werd.