zondag 14 juni 2009

14/6 Maastrichts Mooiste

Ik geef het toe, ik ben niet chauvinistisch genoeg om Maastricht tot de mooiste stad van Nederland te rekenen, maar het loopevenement Maastrichts Mooiste was zeker de moeite waard. Een prima georganiseerde wedstrijd over een mooi, maar ook zwaar, parcours. Met veel bezienswaardigheden en landschappelijk mooie gedeeltes. De weersomstandigheden waren voor het lopend volk echter niet ideaal met bijna 25 gr. en wat bewolking waardoor het benauwd was. Voor het kijkvolk was het echter prima weer om een dagje sportief Maastricht te pikken. Met het team van Hogeschool Zuyd namen we deel aan de bedrijvenloop over 15 km. Leo Quaedvlieg had alles prima voor elkaar, zodat het ons lopers aan niets ontbrak. Ook veel STB-ers ontmoetten we weer aan de start. Vooraan in het startvak o.a. ook Ivo Vincken die aan mij vroeg of ik vandaag óók liep, waarop ik spontaan antwoordde "ja, maar ik start pas om half twaalf".

Na het startschot om even na 11, gaat het eerst lekker vlak een paar km. door straten en steegjes van de binnenstad. Dit ging lekker en het tempo lag rond de 4 min/km. We gaan nu richting Cannerweg en komen in het buitengebied bij het 5 km. punt. De tussentijd bedraag hier 20:53. Even later verlaten we de verharde weg en gaan langs de Apostelhoeve rechtsaf een venijnig klimmetje omhoog waar ik 1 min. moet inleveren. We lopen nu door Chateau Neercanne en gaan de Muizenberg op. Daarna volgt er een langere afdaling tot aan het 10 km punt. De tweede ronde van 5 km kom ik op 23:38 door en dat stemt we wel tevreden, want de laatste 5 km gaan nl. weer redelijk vlak terug naar de finish. Ik zie Roger Gillissen nu een kleine 25 m. voor me en zie dat hij een flink stuk is teruggevallen. De laatste 2 km. trekken zich nog echter behoorlijk lang, maar ik zie dat ik onder de 1:06 moet kunnen halen. De laatste ronde gaat in 21 en nog wat seconden en op de finish klok ik zelf 1:05:50. Daarmee ben ik weer 40 sec. sneller als vorige week bij de CZ Megaloop en onder de gegeven omstandigheden zeer tevreden met dit resultaat. Kijk hier voor de wedstrijdanalyse.

Geen opmerkingen: