zaterdag 2 juli 2011

1-3/7 Loopdrieluik met drie G's

Na het baalweekend vorige week, mocht het dit weekend weer wat beter gaan en startten we op vrijdag 1 juli bij de GEZELLIGE 2e Meanderloop op de 5 km, gevolgd door de Samenloop voor Hoop als GOEDE doel op zaterdag en konden we GENIETEN van de 2e editie van Bemels Beste Boeren Bergloop op zondag.

1/7 2e Meanderloop (5 km)
In tegenstelling tot vorig jaar, waarbij de mussen van het dak vielen, vielen vandaag de nodige regendruppels en was het op zich aangenaam loopweer. Voor het publiek natuurlijk iets minder, maar uiteindelijk hield het zich binnen de perken. Zelf had ik gekozen voor de korte afstand over 5 km. en kon ik na de korte dip van vorige week weer aardig meedraaien. De start was om 19:00 u. en het deelnemersveld van ruim 100 lopers moet 2 rondjes afleggen, grotendeels over het industrieterrein Strijthagen. Het parcours is nagenoeg vlak en dus geschikt voor snelle tijden. Enig vervelend stuk zit hem in de groenstrook vanaf de Einsteinstraat richting Koeweg, waarbij een bochtig onverhard pad toch voor enig afremwerk zorgt. De eerste 2 km. gaan net onder 4 min/km en doorkomst bij 2,5 km exact op 10:00. De tweede ronde sneller lopen lukt me helaas niet en met René Homminga op mijn hielen, weet ik toch een lage 20-er te lopen, hetgeen ook mijn beste 5 km tijd dit jaar is. Om acht uur is het vervolgens de beurt aan de 10 km lopers die van te voren op een fikse regenbui worden getracteerd, maar uiteindelijk ook grotendeel droog hebben kunnen lopen. Winnaar bij de mannen werd zoals verwacht Boris Giesen en bij de dames ging de 1e plaats naar Loraine Homminga met 41:39. Helaas toch net geen PR, maar een prima tijd. Na afloop was het nog even goed vertoeven onder het genot van een hapje en een drankje en de ludieke prijsuitreiking met tombola.

2/7 Samenloop voor hoop
Onder het motto Samenloop voor hoop, vond op zaterdag de landelijke actie plaats van het KWF. Deze keer voor de eerste keer in Landgraaf. Met STB was het een onvergetelijke actie om vanuit Waubach de vlag naar Sport&Leisure Park te brengen en te kunnen overdragen aan de survivors. Helaas was de opkomst toch aan de magere kant en mogen we hopen dat dit volgende keer ruimschoots wordt goedgemaakt.



3/7 2e Bemels Beste Boeren Bergloop
Dan is het weer zondag en tijd voor de 2e editie van de BBBB. Vorig jaar al goed in de smaak gevallen, dit jaar nog beter. Ze hebben het goed voor mekaar in Bemelen en men weet wat lopers willen, geen bla bla, geen commerciële hoogstandjes, maar gewoon kunnen genieten van een stukje Limburg puur natuur in wedstrijdelement. Het was ook direct te merken aan de groei van het deelnemersveld op de beide afstanden, het was er nl. zéér druk. Samen met René Homminga nam ik weer deel aan de lange versie over 15 km. die uiteindelijk nog iets langer bleek te zijn, maar dat mocht de pret niet drukken. Het startschot valt om 11:00 u. en ik start uit ervaring behouden, want weet dat het tot 6 km. geleidelijk aan blijft klimmen. Het is namelijk zaak om je krachten te blijven verdelen op dit parcours. Zeker voor mij niet op het lijf geschreven, maar ik kan hier gewoonweg van genieten. Op het hoogste punt aangekomen, volgen nu enkele passages die lekker bergaf gaan en schakel ik over op het grote blad. Ik loop tot 7 km samen met René, maar daarna ga ik lossen. De tussentijden geven aan dat ik nu al 2 min. voorlig op de tijd van vorig jaar. Dus dat stemt me tevreden. Het gaat nu langzaam richting Bemelerberg en ik weet dat het hier vorig jaar al meteen wandelen was geblazen, het was toen overigens bijna 30 gr. Vandaag probeer ik lekker te blijven doordribbelen en dat lukt aardig. Ik loop nu weer iets in op René die al aan de wandel is. De laatste 10 m. ga ik ook even in de wandelpas. Dan hebben we het bijna gehad, km 11 en we gaan weer naar beneden. Tempo weer opvoeren en diverse lopers die in het begin een aanzienlijke voorsprong hadden, kan ik nu inhalen. Ik kijk op mijn Garmin en zie dat ik onder de 1:10 kan finishen, ware het niet dat... piep de 15, 1:09 maar we zijn nog niet aan de bocht met de Oude Akerstraat. Nog even wat extra gas en ik zie de finish. Eindtijd 1:11:39 op de meet, maar in vergelijk met vorig jaar bijna 3 min. sneller op de 15km. Na afloop kunnen we aan de Limburgse vlaai en wordt er uiteraard nog wat vocht bijgezet. Een mooie dag om op terug te kijken. Daarna nog even naar de afsluitingsceremonie van Samenloop voor Hoop en voor de vijfde keer dit weekend Meet&Greet met fam. van Haaren.