donderdag 21 juli 2011

20/7 27. Bosselbachlauf... What goes down must come up

De Bosselbachlauf in Vossenack staat bekend als een gemeen parcours. In het begin iets geaccidenteerd, dan kilometers afdaling tot aan 6 km. en dan alleen maar klimmen, oftwel 2/3 van de afstand en afdaling moet over 1/3 weer aan hoogtemeters weer teruggewonnen worden. De verleiding is dus duidelijk aanwezig om je kruid te vroeg te verschieten. Dat gebeurde mij dus vandaag, hoewel ik het had kunnen weten. Maar goed, het begin ging lekker en ik ben nou eenmaal beter een daler dan klimmer dankzij de wet van Newton.
Vorig jaar hebben we deze mooie loop moeten missen i.v.m. het noodweer dat plotseling ervoor zorgde dat deze afgelast werd, maar vandaag mochten we genieten van het mooie loopweer en de prachtige omgeving van Hürtgenwald. Om 19:15 u. valt het startschot voor de hoofdloop over 9,7 km. en we lopen eerst door het dorp een plaatselijk rondje. Al snel gaat het bergafwarts en volgt een serie van 4 kilometers ruim onder de 4 min./km. Op de modderige ondergrond is het hier en daar wel goed uitkijken. Bij kilometer 6 vlak voor het bruggetje en de drankpost even moeten stoppen voor een vliegje in mijn keel en hups daar gaat een halve minuut. Dan komt de ellende. Vanaf nu alleen maar bergop en bij km 7 gaat mijn tempo snel achteruit. Ik zie meerdere lopers in de wandelpas, maar ik blijf dribbelen. Ik tel af en weet dat er nog een vervelende verrassing in het verschiet ligt op het eind. Toch ga ik nog enkele lopers voorbij die mij in de afdaling het leven zuur probeerden te maken en dat geeft toch weer enige stimulans. De laatste kilometer richting sportveld dient zich aan, het laatste venijnig knipje en Peter met zijn telelens staat weer paraat. Het laatste rondje op het sportveld en de wedstrijd zit er op. Met 43:25 niet tevreden, maar op zich wel weer een leuke wedstrijd.