maandag 6 augustus 2012

4/8 29. Die 10 von Dürwiss

Wat ooit begon als een kleinschalig loopevenement ergens in de 80-er jaren, is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een loopevenement van allure. Met de typisch duitse Gründ- und Gemütlichkeit weet men hier ieder jaar weer honderden sportievelingen aan de start te krijgen. Dit jaar zelfs met een nieuw record van bijna 1000 deelnemers op de verschillende afstanden. Het nagenoeg vlakke stratenparcours bestaat bij de hoofdloop uit 5 ronden van 2 km. en was voor mij vandaag sowieso een veredelde tempotraining. De wedstrijd zelf liep ik dan ook redelijk constant op een comfortabel tempo. Toch was het met name het benauwde weer dat toch nog voor de nodige zweetdruppels zorgde. Maar met de aanmoedigingen van het publiek in de straatjes vol met partytentjes, opzwepende muziek en de geur van bratwurst, verloopt de wedstrijd uiteindelijk redelijk volgens plan. Aan de Weisweilerstrasse bij de Kaafsäck heerst een geweldige stemming en wordt mijn naam bij doorkomst ook even omgeroepen. Hoewel de eerste drie ronden redelijk constant verliepen, moest ik de vierde ronde iets inleveren. De laatste ronde komt de finish langzaam in zicht en kan ik nog iets goedmaken van het verlies. Met de eindtijd van 43 laag zat er zoals gepland de tempoduurloop erop. Na afloop was het nog even lekker toeven op het binnenplein met de STB hardcore en was het Kölsch goed op dronk. Volgend weekend staat mijn favoriet Monschau Marathon weer op het programma, ditmaal ook weer als bergtraining voor de Jungfrau Marathon.