zondag 20 mei 2012

20/5 33e Heideloop.... vallende mussen en lopers

Het was een broeierige editie van de 33e Mayk van Beek Optiek Heideloop vandaag. Hoewel de temperatuur 's ochtends bij de 3 en 5 km nog aangenaam was, diende zich rond de start van de 5 EM een zonnetje aan dat behoorlijk voor zweettaferelen zorgde. Nadat ik mijn startnummer had afgehaald en even had ingelopen voelde ik aan mijn water dat ik nog wat extra vocht kon gebruiken, dus nog gauw even naar de auto. Dan begeef ik me naar de start en is het startveld met ruim 200 deelnemers op deze 5 EM weer het best bezette onderdeel. Het startschot valt om 11:30 en zoals gebruikelijk gaat de 1e kilometer onder de 4:00. Daarna tot 3 km. wat stijgingen en het tempo middelt zich uit op 4:09. Het wordt nu behoorlijk warm en de zon breekt door en vallen de mussen bijna van het dak. Na de regenval van afgelopen nacht is de luchtvochtigheid extreem. We gaan gelukkig weer de bospaden op en lopen door de bebossing. Tot km. 7 is het zaak het tempo vast te houden. Bij de bocht naar de Exdel staat Jo Schoonbroodt en Roger Rousseau die bezig zijn met de "warming up". Ik krijg nog even een gezelschap van Jo met wat haaswerk en kan Paul van Hameren nog even passeren. Ook Jan Schwanen en Paul Jacobs komen steeds korter in zicht. Dan plotseling even voor het 8 km. punt ligt iemand op de grond. Ik meen in een snelle flits Richard Lavalle te herkennen. Omringd door de EHBO-dienst wordt hij verzorgd en even later per ambulance afgevoerd.
Mijn finishtijd bedroeg 34:43 vandaag en was daarmee een halve minuut sneller dan vorig jaar. Onder deze weersomstandigheden dus zeker tevreden.