maandag 31 oktober 2011

30/10 30e BMW Frankfurt Marathon... geen geklaag

Het is alweer 13 jaar geleden dat ik hier in Frankfurt destijds mijn 3e Marathon liep met een aantal STB-ers. Ook was dit toen ook de eerste keer dat ik het trainingsschema samen met Pierre heb gevolgd. Heel wat jaren volgden waarin wij samen diverse mooie Marathons hebben gelopen. Er werd nooit geklaagd, maar er werd getraind en gelopen. Het was daarom in Frankfurt best wel een apart moment toen ik over de finish kwam in de Festhalle en de film van 45 Marathons aan mij voorbij flitste. Deze Marathon was daarom een super belevenis in een mooi sportief weekendje. Toegegeven, nadat ik dit jaar eerder twee pogingen had ondernomen en naar mijn lichaam heb geluisterd, was ik vandaag toch wel een beetje zenuwachtig. Dus heb ik hetzelfde lichaam vandaag spreekverbod opgelegd en had maar één doel voor ogen, de finish zo goed en zo lekker mogelijk zien te halen.
Samen met Cor, Ger en René vertrok ik zaterdagmiddag en begon het al goed met files op de A4 achter Aken en waren we na zo'n 3,5 uur op de plaats van bestemming. Eerst maar even naar ons hotel, spullen droppen en vervolgens startnummers halen in de Frankfurter Messe. Ook werd de beurs nog even bezocht en daarna ging het naar de Festhalle voor de Nudelparty. Hier kregen we al een mooie indruk van de finish die ons hier te wachten stond. Daarna bezochten we even de Altstadt en namen we een kijkje bij de Alte Oper waar kennelijk van de meevaller van 55 miljard, meteen een groot feest met pracht en praal was georganiseerd. Daarna gingen we op zoek naar een Italiaan om nog wat koolhydraten te stapelen, maar uiteindelijk werd het toch maar een schnitzeltje met een weissbier. Via de kortste omweg gingen we vervolgens terug naar ons hotel, maar moesten toch nog even wat extra vocht hebben. Dus nog maar een pilsje ergens onderweg. Daarna is het bedtijd en liggen we op tijd onder dekens. Dan is het wedstrijddag. In de ochtend meteen een lekkere douche en daarna aan het ontbijt. Even na negen vertrekken we naar de startplaats en het is er al behoorlijk druk. Nog even een sanitaire stop en we gaan naar ons startvak. Het weer is ideaal, niet koud, geen wind en licht bewolkt. Alles gaat er lekker ontspannen aan toe en kan het aftellen langzaam beginnen. Om 10 u. valt het startschot. Door de drukte komen we de eerste paar honderd meter langzaam op gang.... maar we klagen niet. Het tempo komt vanzelf wel goed zeg ik tegen René. En waarempel, na een goeie halve kilometer draaien we op 13 km/h. Bij het 2 km punt moeten we beiden uit de broek en dat kost helaas een minuutje. Mijn doel was om zoveel mogelijk 23-ers te lopen op de 5 km. met een streefeindtijd van 3:15-3:20. De doorkomst bij 10 km bedroeg 46 min. en zaten we dus precies goed. We verlaten bij 13 km nu het centrum van de stad en gaan nu over de Alte Brücke richting Sachsenhausen. Hier komen we ook John Haan tegen. Ergens bij 14 km krijgt René het op zijn heupen en demareert. Dit is te vroeg, maar ik klaag niet en laat hem een stuk uitlopen. De pacer van 3:15 komt nu voorbij en we zitten inmiddels bij het 15 km punt. Even voor het 20 km punt zijn we weer bijelkaar en lopen we nog altijd op hetzelfde tempo. Het HM punt passeren we op 1:39 en ik weet dat 3:15 iets te hoog gegrepen is. Bij het 25 km punt ben ik René kwijt en probeer ik het tempo vast te houden. Dit lukt tot ca. 32 km en nu merk ik dat ik iets begin in te leveren. Even later bij 33 km. kijk ik achter me en zijn we weer bij elkaar. Dit had ik nu net even nodig en wist ook nu dat we zeker ruim onder de 3:30 moesten finishen. Bij 38 km. komen we weer voorbij de Alte Oper en komt John Haan weer voorbij (we klagen niet, gvd). Dan de laatste kilometers, voorbij weer aan de Alte Oper aan de andere kant gaat het met opzwepende muziek nu terug naar de Messe en staat de man met de hamer bij 42km. Dan de laatste meters en lopen we de Festhalle binnen. We betreden de rode loper en  even verderop staan de cheerleaders die ons begroeten op de eindstreep. Met zegge en schrijve 1 sec. tijdverschil passeren we de finish, ik in 3:26:11 met klok, René in 3:26:10 zonder klok. De Marathon zit erop en het was meer als de moeite waard. We zijn tevreden en klagen niet.