maandag 17 oktober 2011

16/10 Amsterdam (halve) Marathon... No Problems!

De beste tijd op de halve Marathon voor mij sinds 2009 en een fantastisch PR voor Loraine, maakten deze dag tot de perfecte wedstrijddag. Echter.....
Eerste probleem, in de vroege ochtend moest ik eerst de autoruiten nog even vrijkrassen, alvorens ik vertrok met fam. Homminga richting station Landgraaf. Dat leverde een onverwachte vertraging op. Oei, tweede probleem, de trein vertrekt om 7:37 en de klok in mijn auto geeft dezelfde tijd aan. Halen we dit? Even een ochtendsprintje, helaas, dus door naar Heerlen. Gelukkig geen flitspalen die afgaan en alle verkeerslichten op groen. Peggy belt al waar we blijven. Parkeerproblemen zijn er gelukkig niet op deze tijd en zijn we toch nog mooi op tijd. Eindelijk, we zitten. Eerst maar eens koffie en een wafel van Peggy. Welk startvak heb jij Loraine? "A". (Amster)damn, ik heb C!. Derde probleem. Wat zullen we doen, foetelen of apart starten? Gaat niet, er zit 12 min. verschil tussen de start. We besluiten de situatie ter plekke maar te bekijken. Korte onderbreking van de reis in Utrecht om over te stappen op de trein naar Schiffloch. Even voor 11:00 u. zijn we op de plaats van bestemming en we gaan eerst de startnummers halen en nog even rondneuzen op de beurs. Deze was niet zo spectaculair en besloten we maar de finish te gaan kijken van de Marathonlopers die al om 9:30 u. waren gestart. Winnaar en winnares konden we mooi zien finishen in het Olympisch stadion. Daarna gingen we bij de ingang staan om onze STB-ers op de laatste 400 m. aan te moedigen. Jo Schoonbroodt, ook een beetje STB, zagen we als eerste bekende Limburger op formidabele wijze het stadion indraaien voor de laatste ronde. Eerste STB-er die binnenkomt is Marcel Coerver (PR 3:01), gevolgd door Jos Lempers (PR 3:05) en Anke Linssen met de supertijd en PR van 3:13 als eerste dame. De debutanten Michel Beckers en Ronald Bouwens liepen een prima 1e Marathon in resp. 3:29 en 3:42 u. en hebben daarmee mooie verbeteruitdagingen voor de toekomst. Dan wordt het langzaam tijd om ons gereed te maken voor "onze wedstrijd" en zien de overige STB-ers helaas niet finishen. We begeven ons naar de startvakken. Sh... vierde probleem. Hoe komen we aan de overkant? Het parcours kunnen we niet over en we zouden weer helemaal terug moeten naar het Olympisch stadion en buitom naar de andere kant. We zoeken een sluipweg waar geen suppoosten staan en klimmen over het hekwerk. Dat gaat gelukkig goed en we moeten even de Marathonlopers voorbij laten gaan. We zijn aan de overkant, nog even een sanitaire stop en even later treffen we ook de andere STB-ers voor de halve. Claudia, Frank en Peggy zijn er ook klaar voor. We gaan naar "ons" startvak en proberen zover mogelijk vooraan te komen. Dat lukt maar ten dele, want nu zitten we vlak achter vak B van de businessloop en staat er een groot hekwerk. A la, dan maar vanaf hier starten. Terwijl A is gestart, zoeken we even een zonnig plekje, want het duurt nog even voordat wij mogen. Om 13:42 zijn wij aan de beurt en valt het startschot. In het begin is het eventjes een weg banen, want het is erg druk op deze halve. We gaan zoveel mogelijk links lopen om ruimte te vinden. Het tempo is meteen goed en we komen op 4:15 door bij de eerste kilometer. Dus geen probleem. We hadden van te voren afgesproken om tot 17-18 km bij elkaar te blijven en dat ik het tempo aangeef. En omdat ook in Amsterdam ieder voordeel zijn nadeel hebt, kunnen we ontzettend veel lopers inhalen omdat we later moesten starten. Bij de verzorgingsposten neem ik ook de catering voor mijn rekening en kunnen we lekker blijven doorlopen zonder te hoeven afremmen. We draaien lekker constant, maar hou de tussentijden stiekem voor mezelf. De 5 km. gaan allemaal in een lage 21 min. en ik weet bij 15 km. (1:04:50) dat het vandaag een mooie tijd gaat worden. Dus geen vuiltje aan de lucht en geen probleem. Bij 17 km. geef ik Loraine aan dat ze kan gaan en moet proberen er nog wat uit te halen. We gaan nu door het Vondelpark en hier staat redelijk veel publiek en worden we aangemoedigd voor de laatste kilometers. Ik draai nog steeds lekker constant en we gaan de laatste kilometers in. Loraine blijf ik ca. 100m. voor me in het zicht houden en het gaat lukken vandaag. We draaien rechtsaf naar het stadion voor de laatste 400 m. en worden aangemoedigd door fam. Homminga en toegeblaft door Sem. De finish is in zicht en ik passeer de finish in 1:31:41. Voor mij de beste HM tijd sinds 2009 en een dik PR voor Loraine met 1:31:19. Mooi is dat ze het zelf niet eens wist en op mij moest wachten voor de eindtijd. De missie is geslaagd, alsmede de vormtest voor Frankfurt. Na afloop troffen we ook de STB Marathonlopers en werden natuurlijk handjes geschud en ervaringen uitgewisseld. Ook Claudia liep als een klokje vandaag en eindigde op 1:44 bij haar HM debuut, gehaasd door Frank Eisenga die weer terug is van weggeweest. Een mooi sportief dagje Amsterdam zit er weer op zonder problemen.