vrijdag 10 september 2010

12/9 Meerssen Marathon

Vandaag zou het volgens de geschiedenis precies 2500 jaar geleden zijn dat de eerste Marathon werd gelopen van Marathon naar Athene. Zie hier een ander aardig artikel met een ander licht op de zaak.
Vandaag ook de dag van de 13e Meerssen Marathon, waarbij ik tot gisteren (en zelfs vanochtend) nog twijfelde of ik er maar een duurloop training van 30 km van zou maken. De afgelopen dagen verkoudheid/griep en een weerbeeld waarbij je zelfs je hond het niet aandoet om naar buiten te gaan, waren alles behalve motiverend om een slordige 42 km door het Limburgse heuvelland te gaan slenteren. Ik stond dus op met zoveel zin als 100 lopers die geen zin hadden en had zelfs gisteravond nog uitgekiend waar ik bij 30 km er vanaf zou kunnen om er een veredelde training van te maken.
Of het aan de zegening van de pastoor bij de start heeft gelegen of toch mijn strakke pakje of de noodzakelijke rust de afgelopen dagen, ik weet het niet. Meteen vanaf de start liep het eigenlijk niet zoals ik had gedacht, in positieve zin welteverstaan. Ik probeerde altijd mijn richttempo van 5:30 te halen, maar bleef constant onder de 5:00 lopen. Bij het 20 km. punt dacht ik nog, dit kan niet goed gaan, dit ga je dubbel en dik inleveren straks. En zelfs bij 35 km zat ik nog altijd op een eindtijd van 3:30. Diverse regenbuien maakten het niet al te prettig, maar gelukkig stond er bijna geen zuchtje wind. De laatste kilometers hadden toch nog een paar leuke (klim)verrassingen in petto en lukte het me net niet om het 5:00 tempo vast te houden. Met mijn eindtijd van 3:32 was ik echter zeer tevreden. Temeer daar het 12 jaar geleden is dat ik hier mijn 2e Marathon liep in 3:30. Sinds die tijd heb ik ook heel veel getraind met Pierre en samen hebben we heel wat leuke Marathons in binnen- en buitenland gelopen en kijk hier met veel plezier op terug. Nu gaan we ons voorbereiden op de 44e Marathon, en wel de clubreis naar Eindhoven op 10 oktober.
Wat de organisatie betreft verdient deze Marathon een dikke pluim! Het nieuwe parcours is beslist een verrijking en de verzorging met drankposten waren super. De keuze om de marathon nu weer over 1 grote ronde te leiden, is beslist een kwaliteitsverbetering.