zaterdag 28 augustus 2010

28/8 Monte Sophia IX

Vandaag stond de Monte Sophia weer op mijn agenda, die voornamelijk tot doel had weer een lange duurloop ervan te maken. Nadat het lage drukgebied "Cathleen" voor nogal wat ongeregeldheden had gezorgd de afgelopen dagen, was het vandaag de vraag hoe het weer tijdens de wedstrijd zou zijn. De dag begon nogal zonnig en het voelde na de regen van afgelopen nacht weer behoorlijk klef aan. Tussendoor echter telkens weer pittige buien, zo ook op de heenweg. Echter vanuit het westen begon het weer op te klaren en brak het zonnetje zo nu en dan door. Aangekomen in Niederzier was het dus weer droog en dat bleef eigenlijk de hele wedstrijd zo. Slechts een heel kort buitje bij km 13, zorgde voor wat afkoeling. Daarna werden we ook nog getracteerd op een mooie regenboog bij een mooi uitzicht. De wedstrijd zelf verliep voor mij prima en zoals gepland. Ik wilde nl. tussen de 2:15-2:20 op de ruime 28 km als tempoduurloop/training. Met de eindtijd van 2:18 was dit doel gehaald en was ik zeer tevreden. Ook STB was wederom ruim vertegenwoordigd en ook Jos Duteweerd, die als multimedia producent tegenwoordig actief is, was weer aanwezig met zijn camera.

De start was om 16:30 en de eerste vlakke kilometers lopen meteen lekker. Vanaf km 4 volgt de eerste stijging en gaat het geleidelijk aan omhoog tot aan km 7. Ronald Hoogeboom komt bij km 6 even voorbij en draait lekker bergop. Maar ik kan het parcours inmiddels dromen en weet dat ik vanaf km 8 weer kan toeslaan. En ja hoor, hier gaat de versnelling erin en sla ik weer een groot gat, want tot km 10 gaat het lekker bergaf. Oeps, wat is dat? Hein Bodelier komt voorbij gevlogen. Dan de steile helling bij km 11, ik dribbel rustig door en Hein zit in de wandelpas. Het venijnig knipje rustig genomen hebbende, komen we weer op een kort vlak stuk. Dan gaat het vervolgens vanaf km 12 tot km 17 omhoog en worden we even getracteerd op een korte regenbui met regenboog. Bij km 14 ga ik Hein weer voorbij en kan het tempo bergop constant houden. Na de begroeting bij de Römerturm door keizer Caesar (Konrad Vilvo) en zijn leeuwen, gaat het vervolgens lekker bergaf en gaat de versnelling er weer in. Dan km 23, een bekend gezicht, Ronald Hoogeboom voor de tweede keer met een aanvalspoging en ziet het er even na uit dat hij voorbij wil gaan. Nog even een tandje hoger in de afdalingen en vanaf km 25 op het verharde gedeelte het tempo proberen vast te houden. Ik zie dat mijn gem. tempo met 2 sec. (4:57 naar 4:55) gezakt is op de laatste 5 km. en weet nu dat een tijd onder 2:20 erin zit. Bij km 27 nog even lachen naar Jos met de camera en zorgen dat mijn startnummer goed zit en de loop zit erop.

Hier het filmke van Jos (Jos, bedankt voor de support!)