zondag 4 juli 2010

4/7 1e Bemels Beste Boeren Bergloop

Van een nieuwe wedstrijd en een mooi evenement op de Limburgse hardloopkalender konden we vandaag genieten. Door het Limburgse heuvellandschap voerde namelijk de 1e Bemels Beste Boeren Bergloop. Naamgeving van dit evenement is speciaal bedacht voor speakers van klasse A. Wim van der Linden had er dan ook duidelijk moeite mee dit over de lippen te brengen (sorry Wim, deze moest ik even inkoppen).

De pittige bergloop bestaat uit een korte afstand van 7,5 km en de hoofdloop over 15 km. Als ik niet geweten had dat Bemelen bij Maastricht ligt, zou ik haast gedacht hebben dat ik aan een Rur-Eifel Cup wedstrijd bezig was. De route is namelijk zeer afwisselend, bosrijk en landelijk, met de nodige verrassingseffecten in de vorm van weilanden met koeiflatten en zelfs een doortocht door een koestal. Voor mij was het vandaag dan ook meer een heuveltraining en voor de Monschau Marathon dus prima. De organisatie was prima, het inschrijfgeld marktconform en de opkomst bij deze 1e keer super.

Vanaf de start gaat het meteen al geleidelijk vals omhoog richting Sint Antioniusbank en vooral door bosrijk gebied tot aan het 6 km punt waar we in een open stuk komen en de zon doorbreekt. Het wordt aardig benauwd en ben blij als de eerste drankpost in zicht is. We zitten nu ook op het hoogste punt van de route en het gaat nu tot aan het 10 km punt bergaf. Vlak voor het 7 km punt de eerder genoemde verrassing, namelijk de doortocht van de koestal. De tussentijd bij 10 km. bedraagt ca. 46 min. De volgende verrassing dient zich bij 11 km. aan, de Bemelerberg. Hier ga ik in wandelpas en wordt ik ingehaald door enkele achtervolgers. Gelukkig weer een verfrissing boven op de berg en we kunnen vanaf nu weer lekker naar beneden tot aan de finish. Diegenen die mij voorbij gingen in de berg, haalde ik nu weer vrolijk in. Inmiddels is het nog warmer en broeierig geworden. De laatste kilometer is ook nog even vervelend vals plat, maar na 1:12 zit de bergklus erop.