zondag 23 augustus 2009

23/8 2e Raerun, acceptabel gesjravel

Hoewel dit soort parcoursen, zeker als ze ook nog door Jean Herpers zijn uitgezet, niet tot mijn sterke kanten behoren, was het vandaag toch weer een lekkere duurloop in de bossen rondom Raeren. Het parcours voert voor ca. 70% over onverharde paden en er zijn passages bij waar je de ogen goed de kost moet geven, anders ga je onherroepelijk op je snuffert. De insteek was vandaag sowieso dat het een veredelde trainingsloop moest worden en tevens de laatste lange (heuvel)duurloop als voorbereiding op de Jungfrau Marathon. De hoofdloop over 22,9 km, als je tenminste het parcours correct zou hebben gevolgd, telde een kleine 100 deelnemers. De verzorgingsposten en de herinnering vond ik zelf nogal beneden de maat (10 Euro inschrijfgeld bij nainschrijving!), daarentegen was het echter wel een mooi landschapsloopje.
De eerste helft liep ik samen met Roger, die bij 5 km. uit zijn broek moest en ik nog even ben gedraaid om hem weer op te pikken. Daarna ging het geleidelijk aan omhoog en vanaf het 10 km. punt gaat het flink omhoog tot aan 12 km. Dit stuk loopt namelijk ongeveer parallel aan de Himmelsleiter (B258). Roger gaat hier even wat kopwerk verrichten en ik hou me achter hem. Het gem. tempo ligt nu op ca. 5:18/km. Vanaf het 13 km. punt valt Roger terug en zie ik een groepje voor me, dat steeds dichterbij komt. Ik loop hier steeds meer op in en kom inmiddels bij het 16 km. punt. Hier zie ik nu opeens ook John Born voor me, op zo'n 100 m. Dit wordt mijn volgende richtpunt, maar eerst moeten we nog wat wortelpaden, beekjes, koeieflatten e.d. overwinnen. We komen nu inmiddels bij het voormalig Station van de Vennbahn en zitten nu op het 19 km. punt. Hier passeer ik John en vervolgens volgt er nog een lekkere afdaling tot aan het verzorgingstehuis Marienheim. Hier volgt nog even een verrassing met trappen die langs statiebeelden voert en kan ik ook nog enkele lopers passeren. Vervolgens gaat het op de laatste helling via de weide terug naar de finish. Met de 1:55 op deze zware heuveltraining, was ik na afloop heel content. Kijk hier voor de "wedstrijd"analyse.