zondag 27 juli 2008

26/7 Flitsende Rur-Brückenlauf Birkesdorf

De 20-ste Rur-Brückenlauf in Birkesdorf bij Düren stond vandaag op het programma. Niet alleen een flitsende start, maar ook een waterspektakel van jewelste maakten deze wedstrijd tot een onvergetelijke gebeurtenis. Ook de terugreis over de A4 was nog een aparte belevenis en hadden we 3 uur over 40 km nodig om weer thuis te komen. Of dit kwam door het hoge STB-gehalte bij deze wedstrijd dat de A4 verstopt raakte weet ik niet.
Bij de start van de 5 km om 17:00 begon het al te regenen en zag de lucht zwart. Dat voorspelde dus niet veel goeds en kort daarna brak het onweer los. Iwan Theunissen werd weer verdienstelijk tweede op de 5 km. Een kleine hoop dat bij de start van de hoofdloop om 18:00 u. alles weer voorbij zou zijn, was tevergeefs. Ook wij moesten in de regen en bij onweersklappen starten. Ik had er niet zo'n goed gevoel bij moet ik bekennen. Maar ja, je laat je niet kennen en men is tenslotte niet voor niets hier naar toe gereden. Na de bliksemstart, eerste km. weer te snel in 4:01, probeerde ik mijn tempo te vinden. Dat was een hele klus; door al die waterplassen was je genoodzaakt iedere keer weer goed op te letten of je niet in een diepe kuil trapte. Na de brug over de Rur bij km. 2 was het tempo al weer vanzelf teruggezakt. Even voor km 3 de eerste drankpost met (regen)water, daarvan werd nauwelijks gebruik gemaakt. Bij 5 kom ik door op 21:22 en zit goed voor mijn gevoel. We gaan de tweede ronde in op het Rurpark, de regen wordt iets minder, maar het blijft onweren. Inmiddels bij km 8 aangekomen gaan we de brug over en keren nu terug aan de andere kant van de Rur. De laatste 2 km zijn nog behoorlijk zwaar, want ook hier weer grindpaden vol met waterplassen en uitwijkmanouvres. Ik heb zeker 3 lopers in bochten op hun gezicht zien gaan. Met een mooie 42:55 passeer ik de finishstreep en heb een goed gevoel. Daarna moesten we meteen naar huis, want er was nog een feestje bij Peggy. De terugreis nam echter nogal wat tijd in beslag, zodat het feestje al in volle gang was toen het zwikje wedstrijd STB-ers arriveerde. De gezelligheid was er niet minder om. Kijk hier voor de wedstrijdanalyse. Jammer overigens dat men het parcours weer iets gewijzigd had en dat de uitslagenlijst niet klopt, want er zitten minstens 10 sec. teveel in. Voor 6 Euro voorinschrijving zou je eigenlijk wel een betere service mogen verwachten.