zondag 6 juli 2008

5/7 Zware HM Eicherscheid

Liep ik een week geleden nog de Rakkeschlauf in Roetgen, vandaag stond alweer een halve Marathon op het programma in Golddorf 2007 "Eicherscheid". Ook deze is niet mis, want het parcours is praktisch nergens vlak en ook met 350 hoogtemeters telt deze eigenlijk tot de categorie zwaardere heuvellopen. Het verschil met Roetgen is dat er geen lange afdalingen inzitten en ook geen echte lange beklimmingen, maar wel steeds weer op en af. Een gelijkmatig looptempo is dan ook niet te vinden. De start was om 18:00 u. en we lopen eerst een rondje rondom en door het schilderachtige dorpje Eicherscheid met haar typische "Monschauer Heckenlandschaft". Na de eerste 10 km. komen we terug op het sportveld. De tussentijd bedraagt hier ca. 45 min. en ik weet dat nog een tweede zware helft te wachten staat. Vooral richting Huppenbroich zitten venijnige knipjes, waar ik tijd zal inleveren. Bij 15 km. kom ik ook nu weer in 1:10 door. Ik reken me even rijk, want weet dat deze HM eigenlijk zeker 500 m. tekort is, en denk dat ik onder de 1:40 zou moeten kunnen finishen. De verrassing, of beter het venijn, zit hem ook hier in de staart, nl. bij 18 km. want na een flinke daling, moet je een net zo flinke klim nemen. Dus gaat de tussentijd bij 19 km ruim over de 6 min. want ik moest zelfs even wandelen. Met de laatste 1,5 km. op iets meer dan 7 min. passeer ik uiteindelijk de finishstreep in 1:40:45. De Rakkeschlauf zat toch nog in mijn benen, geloof ik. De komende weken staan weer wat kortere afstanden op het programma en gaan we de duurlooptrainingen weer wat opschroeven, het is immers ook bijna vakantietijd en de Monschau Marathon nadert met rasse schreden. Volgende week dus Obermaubach, de 10 km en daarna Mausbach, de mooie "Rund um Süssendell". Kijk hier voor de westrijdanalyse van Eicherscheid.