maandag 24 maart 2008

24/3 Peter Rusmanloop

Voor Nadja Weijenberg moet deze wedstrijd en de omstandigheden wel zeer herkenbaar geweest zijn, want de witrusse atlete zou zo maar gedacht kunnen hebben dat ze weer in haar vaderland terug was gekeerd. De winterse toestanden, waarvan we zaterdag al een voorproefje in Eupen hadden gehad, hadden inmiddels ook de lager gelegen gebieden bereikt en zo was ook het Limburgse landschap gehuld in een laagje poedersuiker.
In de vroege ochtend werd ik in een heuse limousine afgehaald door mijn neef Arno die gelukkig weer aan het lopen is. In het bijzijn van Huub Donders werd de weg naar Oirsbeek feilloos gevonden en zo waren we dan ook tijdig aanwezig voor het zoeken van een parkeerplaats. Na het afhalen van de startnummers werd aan de bar een kop koffie gedronken en uit alle hoeken kwamen inmiddels ook vele STB-ers tevoorschijn.
We maken ons langzaam op voor de start en lopen even warm om vervolgens de start van de korte afstand over 5,5km te kijken. Om 10:45 volgt de start van de hoofdloop over 10EM. Na de behouden start over de eerste kilometer weet ik mijn tempo al snel te vinden en loop lekker in het groepje met Sjack, Arno, Huub en Nic. Op de stukken met tegenwind profiteer ik uiteraard weer van het groepswerk en blijf achter Sjack en Arno. Bij het 6 km. punt valt er een klein gat en loop ik met Huub alleen. Bij Sweijkhuisen zijn we inmiddels weer aardig ingelopen en passeren het 9 km punt. Nu volgt er een lekkere steile afdaling en kan ik nog wat inlopen tot aan het 10 km punt, waar ik op 42 min. passeer. Tot 11 km gaat het nu geleidelijk bergop en begin ik toch de wedstrijd van zaterdag te voelen. We lopen nu richting Amstenrade en kunnen lekker vals plat naar beneden lopen en gaan nu richting Oirsbeek terug naar de finish. De laatste kilometer trekt zich echter nog behoorlijk lang en hier komt Jo Born mij voorbij. Uiteindelijk passeer ik de finish in 1:07:47, waarmee ik, gelet op de zware wedstrijd van zaterdag, absoluut tevreden ben. Kijk hier voor de wedstrijdanalyse.