zondag 16 maart 2008

16/3 Lekkere HM Eschweiler

Met het lentegevoel van gisteren stond ik vanochtend op en bij de eerste blik uit het raam had ik zoiets van "zou ik maar in bed blijven liggen en het STB clubblaadje gaan lezen?" Na even de weersvoorspelling bekeken te hebben, heb ik uiteindelijk toch maar de stoute schoenen aangetrokken en ben naar Eschweiler gereden. Bij de aankomst op het sportveld goot het nog steeds met bakken en de finishers van de 10 km, die inmiddels binnen kwamen, zaten van onder tot boven onder de modder. De wedstrijd voert nl. voor 80% over onverharde (bos)paden. Ik maak me langzaam gereed voor de start en onderweg tref ik nog Iwan Theunissen, die de 10 km had gelopen en op een verdienstelijke 2e plaats was geeïndigd. Leo Kokkelkorn zat vlak achter hem en kwam op plaats 3.
Om 11:30 valt het startschot van de HM en het is zowaar droog! We lopen eerst een rondje over de atletiekbaan en zitten meteen ook onder de modder. De eerste 6 km lopen we door het Eschweiler Stadtpark met korte heuvelachtige stukken, maar klimmen ongemerkt. We verlaten het bos en gaan vervolgens richting Stolberg en lopen door een woonwijk waar de eerste verzorgingspost is ingericht. Het gem. tempo ligt op dit punt op 4:28. Vervolgens keren we weer terug in het bospark en gaan nu richting Killemittchen (ned. koud mietje?) en Hastenrath waar een paar lekkere afdalingen volgen. We verlaten hier weer het bos en komen in een mooi stukje landschap met wijngaarden. Als je Eschweiler roept, dan denk je eigenlijk alleen maar aan bruinkool en vieze rookpluimen, maar ik dacht even dat ik hier aan de Moesel was. Inmiddels is het ook opgeklaard en het is zelfs aangenaam loopweer. Bij het 14 km. punt zit ik precies op 1:00 en weet dat ik de tijd die ik in gedachten had ook aardig ga halen. Jammer was alleen dat de afstand niet blijkt te kloppen bij de kilometerpunten. Mijn Forerrunner gaf inmiddels een kleine 400 m. minder aan als de bordjes langs de kant. Het stuk langs de bosrand van km 15-16 loopt nog even lekker naar beneden en we komen vervolgens weer via een omweggetje in het bospark terecht voor de laatste kilometers. Tot 18 km. is het vervolgens weer klimmen geblazen. Daarna volgt de afdaling richting finish met nog een ronde op de atletiekbaan. Aan de finish had ik niet het gevoel dat ik kapot was en met de eindtijd van 1:31 kon ik deze HM op de lijst erbij zetten. Kijk hier voor de wedstrijdanalyse.