zaterdag 23 juni 2012

22/6 9e Bufferrun... loopfun puur!

Voor insiders is de Bufferrun haast niet meer weg te denken op de hardloopkalender, maar ook steeds meer start-to-runners weten de weg inmiddels te vinden naar Bingelrade. Niet gek, want de reclame die de organisatie uitstraalt door haar eenvoud met perfecte organisatie en niet te vergeten het zeer lage inschrijfgeld, maakt dit evenement zeer laagdrempelig. En dat is waar het toch eigenlijk om gaat, een leuke wedstrijd voor eenieder en een gezellige ambiance. Het mooie parcours krijg je er gratis bij en biedt de nodige afwisseling zodat dit geen moment verveelt.
Samen met de loopvrienden en -vriendinnen nam ik weer deel aan deze 9e Bufferrun en startte op de 10 km om 20:00 u. Het geaccidenteerde parcours vraagt om de krachten goed te verdelen en is het zaak om niet te snel te starten op de eerste kilometer. Tot 2,5 km gaat het namelijk geleidelijk aan omhoog. Het groepje met fam. Homminga en Michel blijft in het begin ca. 500 m. bijelkaar en valt na de eerste klim meteen uiteen. Dus maar weer ieder voor zich. Mijn doel was onder de 43 en daarop verdeel ik dan ook mijn tempo's. Gebruik maken van de afdalingen en op de vlakkere gedeeltes dat proberen goed te maken wat ik bergop heb ingeleverd. Ik moet zeggen dat de loopomstandigheden prima waren en dat de flinke wind die overdag stond, gelukkig was gaan liggen. Nadat we de eerste lange klim hebben gehad, kan ik nu lekker dalen. We zijn inmiddels Merkelbeek gepasseerd en bij het 5 km. punt kom ik door op een lage 21 en zit daarmee op schema. Dan volgt weer een klimmetje met een afdaling tot aan het 7 km. punt en keren we terug naar Bingelrade via de lange Maastrichterweg. Dit stuk trekt zich behoorlijk lang en probeer ik de vaart erin te houden. Ik draai nog steeds lekker en het tempo blijft nagenoeg constant. Bij km. 9 passeren we fam. Smulders en probeer ik nog wat aan te zetten. Daardoor kan ik nog net aansluiten bij John Haan en passeer de finishstreep in 42:55.
Na afloop was het nog gezellig nakletsen in de feesttent onder het genot van een pilsje (consumptie 1 euro!) en werd gewacht op de prijsuitreiking. Loraine en Janou behaalden namelijk de 1e en 2e plaats bij de dames, dus dat moest gevierd worden.