zondag 1 januari 2012

31/12 34. Aachener Silvesterlauf

En alweer is het vijf jaar geleden dat ik hier voor het laatst heb gelopen. Tevens was dit mijn laatste wedstrijd dit jaar in de leeftijdsklasse M50. Samen met René en Erik toog ik richting Aken. Na een zoektochtje naar een parkeerplaats, begaven we ons richting markt waar het erg druk was. De wedstrijd over 5 km. was inmiddels al gestart. Het weer was op zich prima met ca. 9 gr. en lichte regen. De hoofdloop werd gestart om 15:30 en we moesten daarbij 2 kleine en 3 grote ronden door het centrum. Gestart werd zoveel mogelijk vooraan, want bij een kleine 1000 deelnemers op de smalle binnenstraten kom je meestal niet goed weg. Al snel hadden we ons vrij gelopen en een stevig tempo te pakken (1e km in 3:48). Dat was te snel, maar nadat we de eerste keer de Gross-Köln Strasse hadden doorlopen, was de 2e km. al iets langzamer (4:00). Op de markt staat een grote mensenmenigte en worden we door Peter Borsdorff aangemoedigd.
De tweede ronde was het tempo gem. rond de 4:03 en konden we dit tot de 3e handhaven. De 5 km. passeren we exact op 20:00 u. Mooi dat moet ruim onder de 42 gaan worden dacht ik zo. De 4e ronde demarreert René en ik dacht nog "wat moet dat worden?". Even later komen de toppers voorbij en gaan richting finish. Toen viel kennelijk het kwartje bij René en zag ik hem inhouden. Hij dacht namelijk dat het ook zijn laatste ronde was. Jammer dan, we moeten nog een rondje zei ik. Een klokje heeft toch af en toe zo zijn voordeel. Dat voordeel werd echter al gauw weer een nadeel, want in de laatste ronde gaat vervolgens het piepje van de 10 km (41:00 blank) en we moeten nog de hele Gross-Köln Strasse op. Nog zeker 500 m. René trekt nog een sprintje bergop en uiteindelijk passeren we in 43 en nog wat seconden de finish. Toch was het een super wedstrijd en heb ik lekker gelopen en weet zeker dat het omgerekend mijn beste 10 km wedstrijd zou zijn geweest van dit jaar. Ook Erik Haakma liep weer een super race met 38 min. op deze ruime 10. En zo ging het loopjaar weer ten einde en mag ik in het nieuwe jaar starten in de Alters(heim)klasse M55. Volgende wedstrijd wordt op 7/1 Gillrath cross.