zaterdag 22 mei 2010

22/5 Steckenborn - Enorm in Form

Dat de Eifel mijn favoriete omgeving is om heerlijk te kunnen genieten van het landschap en mijn hardloophobby hoeft geen betoog. Dus toog ik vandaag weer naar Steckenborn voor de 10,8 km lange uitvoering van Enorm in Form. Zelfs uit Eindhoven had men de weg gevonden naar dit kleinschalige, gezellige, loopevenement. En natuurlijk werd even kennisgemaakt en de nodige informatie uitgewisseld.
Het was zomers warm met een lekker briesje. Het parcours is, zoals te verwachten, alles behalve vlak. Daardoor kun je tijdens de wedstrijd "genieten" van schitterende panoramas, voor zover je niet kapot zit.
Nadat ik even tijdens de korte afstand over 5 km had warm gelopen en wat plaatjes geschoten, maakte ik mij gereed voor de hoofdloop. Het startschot werd gegeven om 17:30 en de eerste kilometer kun je lekker naar beneden knallen, om de tijdwinst vervolgens weer dubbel en dik in te leveren in de volgende twee kilometer. Het gaat er constant op- en af. Herstellen tijdens de afdalingen moet je zoveel mogelijk benutten. In het gehucht Hechelscheid wordt het hele gebeuren opgeluisterd door de plaatselijk Blaskapelle. Vervolgens voert het parcours door bosrijk gebied en nogal wat onverharde paden. Aan het schilderachtige kapelletje voorbij gaat het links af en kan ik even herstellen omdat het nu een stukje bergaf gaat. Kilometerpunt 6 ben ik inmiddels gepasseerd en gaat nu weer flink bergop terug richting Hechelscheid. De laatste kilometers volgen. Bij 10 km denk je dat je er bijna bent, maar dat laatste stuk is zo ontzettend zwaar dat er geen eind aan lijkt te komen. Dan hoor ik de stem van de speaker en het fotokanon van Peter Borsdorff staat op me gericht. Lachen blijven... even nog naar rechts en de finishstreep wordt gepasseerd. Met de eindtijd van 48:40 was ik weer tevreden en het eerste bergloopje in de Eifel zit er op. Volgende week zijn we weer te gast in Mützenich voor Vennlauf.

STB-ers waren er ook weer. Femke liep een prima race en Lara werd 2e dame. Guido Meys werd eerste STB-er. Overigens waren er veel positieve reacties op de Heideloop van veel mensen.