donderdag 13 mei 2010

13/5 51e HA Gedächtnislauf Jülich

De 51e Heinrich Antons Gedächtnislauf, de oudste volksloop in Duitsland, was weer een goed bezochte wedstrijd op hemelvaartdag. Ook veel Nederlandse grensbewoners waren weer aan de start op de verschillende onderdelen. Voor mij alweer de 11e keer dat ik hier liep op dit mooie vlakke parcours. Hoewel de weersomstandigheden nog niet passen bij deze tijd van het jaar, was het loopweer prima. Met 8 graden nog wel wat fris om stil te staan, maar gelukkig was het windstil.
Vorig jaar was ik genoodzaakt om met de rem erop te lopen, nadat ik toen bij de Bonn Marathon was moeten uitstappen. Deze keer liep het weer gesmeerd en anderhalve week na de Düsseldorf Marathon, wilde ik proberen toch een tijd rond de 41 te lopen.

Nadat ik even wat warm had gelopen en een laatste sanitaire stop had gemaakt, begaf ik mij naar de startplaats. De start van de 10 km wedstrijd was om 10:45 u. Ik had het tempo meteen goed te pakken, maar moest eerst nog wat lopers passeren die vooraan waren gestart maar veel langzamer liepen. Op de smalle bospaden is dat toch even vervelend, van de andere kant ook wel weer leuk als je wat lopers kunt inhalen. In het open veld richting Hambach, zie ik Sjef Geitz, Sjack Hoop en Jan Schwanen op ca. 100 m. voor me. Inmiddels was ik ook een paar snelle dames gepasseerd en dat gaf ook wel een kick. Bij het 5 km. punt kom ik door op 20:18. Dit gaf een goed gevoel en Irene Havertz zit me nu op de hielen. Gezamenlijk lopen we tot ca. 8 km. en passeren weer menige loper. Ik begin nu iets in te leveren, maar weet het tempo nog goed vast te houden. De laatste kilometer richting finish vliegt voorbij en passeer ik op 41:28 de eindstreep. De tijd van vorig jaar kon ik met een minuut verbeteren en zeker na de Marathon van anderhalve week geleden, was ik daar zeer tevreden mee. De volgende uitdaging wordt de snelle 10 km. Meander Zomeravondloop op het ultravlakke parcours in Landgraaf. Maar eerst volgen nog wat Eifelwedstrijdjes om te genieten.