zaterdag 21 juni 2008

20/6 1e lustrum Bufferrun

Met de 5e editie van deze, inmiddels populaire, vrijdagavondloop kende de Bufferrun weer een nieuw deelnemersrecord. De organisatie had alles in het werk gesteld om het de lopers naar hun zin te maken. Niet alleen door het bijzonder lage startgeld, maar ook de verzorging en gezelligheid rondom dit evenement, weet hardlopend Zuid-Limburg de weg naar het gehucht Bingelrade te vinden. Vorig jaar moest ik helaas door een blessure het evenement aan mij voorbij laten gaan en kende ik het nieuwe 10 km parcours dus nog niet. De start van de 10 km vanaf het bekende voetbalstadion van BVC28 was om 20:00 u. en het weer was aangenaam. Het gehalte STB-ers was weer behoorlijk hoog. Met een behouden start nam ik de eerste klim die zich reeds na 300 meter aandient. Net boven de 4 min. kom ik door bij 1 km en loop in het groepje met Sjack Hoop, René Clement en Jos Lempers. Tot aan het 3 km punt probeer ik het tempo vast te houden, maar laat het groepje even los omdat zij net iets te snel bergop gaan. Op het hoogste punt aan gekomen, kan ik weer iets versnellen en loop bergaf weer op het groepje in. De doorkomst bij het 5 km punt is net onder de 21 min. Dat geeft me een goed gevoel, want tot het 8 km punt kan ik nu het tempo constant weer iets opvoeren. Ik haal ook nu weer wat lopers in. Vanaf 8 km gaat het nu weer geleidelijk bergop en moet ik weer iets inleveren. Als ik vervolgens bij het 9 km punt ben aangekomen, weet ik dat ik in een tijd rond de 42 moet kunnen finishen. Op de laatste 500 m. komt Leo Queadvlieg mij nog even voorbij en finisht net voor me. Ik passeer de finishstreep in precies 42:00 en mijn FR gaf hier exact 10 km aan. Met een prima gevoel werd tenslotte nog de gratis limburgse vlaai genuttigd en uiteraard nog wat gerstevocht bijgezet. Kijk hier voor de wedstrijdanalyse.