zondag 15 juni 2008

14/6 25. Städteverbindenderlauf Wesseling-Bonn-Wesseling

Omdat ik er op het laatste moment achter kwam dat het zondag vaderdag was en ik andere familiaire verplichtingen had, ging ik snel op zoek naar een wedstrijdje op zaterdag. Bij het speuren ontdekte ik een wedstrijdje in de buurt van Bonn, bij het plaatsje Wesseling. Een goed uurtje rijden en nog net acceptabel bij de hoge benzineprijzen. Hier werd voor de 25e keer de zogenaamde Städteverbindenderlauf Wesseling-Bonn-Wesseling georganiseerd. Deze bestaat uit een 5km, 10km en 30km wedstrijd direct langs de Rijn. De lange afstand over 30km voert vanuit Wesseling tot in Bonn aan de Kennedybrug, waar het keerpunt is. De 10km voert vanuit Wesseling naar Urfeld, waar het 5 km punt het keerpunt is. Ik had gekozen voor de 10km wedstrijd, want ik moest ook weer op tijd thuis zijn voor de barbecue bij UoW02. Het parcours is bijna zo vlak als een dubbeltje, alleen even voor het 5 km punt moet je een heuveltje op waar je moet keren. Ook is het een van de weinige wedstrijden waar de autolaps van mijn forerunner nagenoeg gelijk waren aan de kilometerbordjes. Uiteindelijk zat er slechts 30 meter verschil in. Een mooi ijkpunt dus om te kijken waar je staat. Bij de start om 16:45 u. zag het er wat het weer betreft een beetje dreigend uit, maar uiteindelijk is het toch droog gebleven. De eerste kilometer loop ik in 3:59 en we hebben de wind in de rug. Ik loop een gelijkmatig tempo, maar voel toch wat zware benen en de tussentijden lopen iets op. Bij het keerpunt waar het even bergop gaat, loopt de tussentijd op naar 4:21 en zit ik net onder de 21 min. Op de terugweg hebben we de wind, die hier en daar toch vrij stevig is, op kop en op sommige open stukken kost dit wat extra tijd. Uiteindelijk kom ik op 42:25 als 19e over de eindstreep, die ook goed was voor een 1e plaats in de M50-categorie. Met een tevreden gevoel kijk ik terug op een klein procentje Rijn. Kijk hier voor de wedstrijdanalyse.