donderdag 13 september 2007

Pas op met dextrose!

Evaluatie van het drama van Münster
Na het drama van Münster heb ik alles nog eens op een rijtje gezet en ben ook nog eens gaan zoeken naar wat er aan de hand zou kunnen zijn geweest.
De dag voor de Marathon heb ik ongeveer 3 flesjes Dextro Energy gedronken en zondag voor de start ook nog een flesje. Dit spul had ik nog nooit eerder gehad en het smaakte best lekker. Zonder er erg in te hebben bleek 1 flesje 7 a 8 druivesuikertabletten te bevatten. En toen ik onderstaande artikel vond, heb ik waarschijnlijk ook de reden gevonden waarom ik bij 15 km niet meer vooruit te branden was. Ik heb waarschijnlijk een "rebound hypoglycemie" gehad.
Hier het artikel :
Het "laden" van koolhydraten gebeurt het beste via de taperingmethode (zie verder). Vermijd een vezelrijke voeding de 3 laatste dagen voor de wedstrijd.
Mythe : Suiker voor de inspanning en slappe benen. Er wordt vaak gesteld dat het eten van suikers voor een inspanning kan leiden tot een zgn. rebound hypoglycemie. Hierachter zit de volgende redenering: de koolhydraten die kort voor de inspanning worden gegeten, doen het bloedsuikergehalte stijgen. Hierdoor stijgt ook het insuline, het hormoon dat zorgt voor de "verwerking" van de bloedsuiker. Insuline stimuleert eveneens de verbranding van glucose. Omdat glucose echter ook wordt aangesproken tijdens de inspanning, daalt het bloedsuikergehalte wat leidt tot hypoglycemie en verminderde prestaties. In een vroegere studie bij nuchtere proefpersonen stelde men inderdaad zulke effecten vast. Deze studie verdraaide echter de werkelijkheid omdat atleten normaal niet nuchter aan een wedstrijd beginnen. Bij een herhaling van het onderzoek op niet nuchtere proefpersonen konden geen negatieve effecten op de prestatie worden aangetoond. De nog zeer vaak gehanteerde vuistregel dat men geen suikers mag eten vanaf twee uur voor een inspanning, is dus niet meer geldig.
Dit belet niet dat sommige mensen sterk reageren op suikerrijke voeding. Hen wordt aangeraden om geen "snelle" suikers te eten (zeker geen druivensuiker) of geen energierijke drankjes (bv. frisdrank) te drinken een half tot twee uur voor de inspanning, of om hiermee te wachten tot aan de opwarming, net voor de inspanning.