vrijdag 3 augustus 2007

3-in-1 oefening

Omdat mijn linkervoorvoet de laatste tijd behoorlijk wat problemen heeft gegeven, waardoor ik niet fatsoenlijk kon "afwikkelen" ben ik eens wat gaan experimenteren met rekoefeningen. Als voorbeeld heb ik eens gekeken naar balletdansers, omdat zij in hun sport heel veel met hun voorvoeten werken. Dit zou dus eigenlijk ook voor een hardloper een goede remedie kunnen zijn, want a.g.v. veel lang duurloopwerk, ga je op een gegeven moment minder goed afwikkelen. Ik heb de oefening die ik hieronder beschrijf nu ruim twee weken lang iedere dag gedaan en ik constateer opmerkelijke verbeteringen in mijn linker (doorgezakte) voet.
De oefening is als volgt :
- ga voor een muur of een stoel staan (om je eventueel te kunnen steunen/opvangen);
- beide voeten naast elkaar op de grond, handen op de rug over elkaar;
- ga met beide voeten tegelijk op je tenen staan;
- knik een been onder een hoek van 90 graden (knieën tegenelkaar houden);
- probeer 5 sec. te balanceren op je voorvoet;
- laat het geknikte been weer zakken en wissel nu af;
Doe deze oefening een week lang voor een training en 's avonds voordat je naar bed gaat. De weken erna iedere keer 5 sec. langer proberen vol te houden. Desgewenst kun je de oefening zwaarder maken door deze op de blote voeten uit te voeren of door de ogen te sluiten.
Deze oefening heeft 3 effecten :
- je voorvoet wordt verstevigd;
- je evenwicht en coördinatie wordt bevorderd;
- je kuitspieren worden extra gerekt.