zaterdag 25 augustus 2007

25/8 Monte Sophia VI (350e wedstrijd)


Vandaag stond weer de Monte Sophia op het programma. Een mooie wedstrijd van 28,5 km. over het bergparcours van het bruinkool dagwinningsgebied bij Niederzier, beter bekend als Sophienhöhe. Over dit flink bergachtig terrein, ontstaan uit de bruinkool afgraving bij Hambach en Niederzier, werd deze wedstrijd voor de zesde keer georganiseerd door de TV Huchem Stammeln. De deelname aan deze wedstrijd was bedoeld als een test duurloop als voorbereiding voor de Münster Marathon. Doelstelling was dan ook om tussen de 2:15 en de 2:20 te eindigen. Omdat ik het parcours sinds 2003 vrij goed ken, weet ik wel op welke stukken ik mijn krachten moet sparen en waar ik deze weer kan benutten. Het plotselinge warme weer met in de ochtend een hoge luchtvochtigheid, maakte het noodzakelijk om maar niet meteen te snel te starten. De eerste 4 km. voeren door de open vlakte en daar was het behoorlijk warm. In het begin dacht ik dan ook dat het afzien werd, maar gelukkig kwamen we al snel in het schaduwrijke natuurgebied met de eerste beklimmingen. Bij het 10 km.punt bedraagt de doorkomst ca. 45 min. Kort daarna volgt de pittige helling waar bijna iedereen moet wandelen, dit kost dan zo'n kleine halve minuut. Tot aan 20 km. gaat het vervolgens geleidelijk aan omhoog. Op het hoogste punt aangekomen worden we aan de Römerturm ontvangen door een Romein in het hol van de leeuw. Daarna kunnen we ons laten vallen, want vanaf nu gaat het praktisch alleen maar bergaf en kan het tempo weer wat opgevoerd worden. Bij het 25 km. punt kom ik mooi op 2:00 door en weet dat ik voor de laatste 3,5 km nog een kwartiertje heb te gaan. Met een half minuutje langzamer dan vorig jaar passeer ik in 2:16 de finish met een lekker gevoel. En onder het motto D'r Fööss dohn weh un de Socke stinke, höchste Zick e Krombacher ze drinke, smaakte het alcoholvrije Krombacher dan ook voortreffelijk.