zondag 20 januari 2008

20/1 Annendaalloop Posterholt

Vandaag stond weer eens een langere wedstrijd op de planning en had ik gekozen voor de Annendaalloop, hetgeen bij begin van het nieuwe jaar inmiddels een beetje traditie is geworden. Voor de 10e keer had ik ingeschreven voor de halve marathon. Om even voor 9 uur werd ik afgehaald door de president van de STB persoonlijk. Met Kirchroadsche Karnavalmuziek reden we naar Posterholt en kwam ik ontspannen aan, dit moest dus wel een goede dag worden. In het plaatselijk gemeenschapshuis treffen we weer veel bekende gezichten. Onder het genot van een kop koffie worden de doelstellingen onderling in meer of minder overdreven mate uitgewisseld. De ene zoekt het excuus op voorhand al in de sterke wind, de andere is enigzins verkouden en weer anderen waren te lang op de Herrensitzung.
Nadat we ons in de plaatselijke sporthal hadden omgekleed, vertrokken we richting start en werd even wat warm gelopen. Gelukkig is de temperatuur met 12 gr. aangenaam en is het droog. Om 11:00 u. wordt het startschot gegeven en vertrekken de deelnemers van de kwart en halve marathon gezamenlijk. De doelstelling was om 1:30 te lopen en alles wat eronder is, is meegenomen. De eerste kilometer gaat in 4:01 en dat was dus te snel. Bij het verlaten van Posterholt in het open veld staat echter meteen al een flinke tegenwind en wordt het tempo vanzelf lager. Na de drankpost, even na 6 km, hebben we de wind in de rug tot aan passeren van de finish voor de tweede ronde. Inmiddels had ik bij 8 km ook weer bij Sjack Hoop aangesloten en hadden we John Haan weer te pakken. De finish passeer ik op ca. 44 en we lopen nu weer samen richting "Maria Hoop" en leveren even een tactisch gevecht met een Haan die loopt als een kip zonder kop. Dit werpt zijn vruchten af en bij 17 km was de strijd gewonnen want we kunnen nu lekker op hetzelfde tempo doorlopen tot aan de finish. De laatste 500 m. is nog even aanzetten en kan ik net onder de 1:29 de finishstreep passeren. Een mooie wedstrijd met veel STB-gehalte zit er weer op. En Sjack bedankt!
Wat overigens ook nog vermeld kan worden is dat de gemeten afstand inderdaad aardig overeenkomt met de werkelijke afstand. Zelf kwam ik met mijn FR op 21,01 km, Rob Riksen had met zijn FR 20,88 km en Jo Schoonbroodt kwam met zijn Polar GPS op nagenoeg 21,1 km. Daarmee is dus een einde gekomen aan de discussie of de afstand wel klopt.