zondag 24 oktober 2010

31e Stadsloop Kerkrade

Sinds de naam van het loopevenement in Kerkrade is veranderd van Herfstloop naar Stadsloop, zijn de weergoden kennelijk helemaal van slag. Onder fraaie weersomstandigheden mocht de organiserende atletiekvereniging Achilles-Top dan ook een mooi deelnemersveld begroeten. Zowel op de korte afstand over 5 km. en de businessrun, alsmede de hoofdloop over 10 km. verschenen in totaal een kleine 500 deelnemers aan de start.
Zelf had ik gekozen voor de korte afstand en wilde Claudia deze keer proberen aan een PR te helpen. Omdat mijn hamstring sinds Eindhoven voor wat problemen had gezorgd de afgelopen weken, wilde ik er tevens een tempotraining van maken. Zodoende sneed het mes dus van twee kanten.
Voor de start nog even de nerve kapot, want mijn pupil was nergens te vinden. Op laatste moment kumt ut janz jemüdlich aa geschokkele.
Dan eindelijk de start om 11:30. We hadden meteen het tempo goed te pakken en ons wat ruimte gemaakt, zodat we in de lopersmenigte niet echt gehinderd werden. De eerste km. ging in 4:18 en was dus iets te snel. Het klimmetje bij de Klinkstraat zorgt echter vanzelf voor wat terugval. Bij de doorkomst bij 2,5 km. zitten we net boven de 11 min. en dacht ik, met 1 min. verval in de tweede helft rekening houdende, dat een lage 23 erin zou kunnen zitten. De tweede helft moet Claudia toch teveel inleveren, maar uiteindelijk passeren we de finish in 23:44 en heeft ze daarmee toch een mooi PR gelopen.
Na afloop hebben we nog gezellig de 10 km. wedstrijd gevolgd waarin Stefan van de Broeck een prima tijd liep van 30:38. 1e Dame werd "Losse Veter" Vivian Ruijters met een lage 40-er.