zondag 21 januari 2007

21/1 Posterholt Annendaalloop 5,3 km

Zondag stond de Annendaalloop in Posterholt weer op het programma, de verkorte versie wel te verstaan. Sinds 1998 heb ik hier namelijk altijd de halve marathon gelopen, maar nu vond ik het wel eens leuk om de korte afstand over 5 km te doen. Maar wat schetste mijn verbazing, de start van de "5" had men nu een stuk verder naar achteren gelegd. Ik vond het al vreemd, maar toen de uitslagenlijst gepubliceerd werd (snel, goede service daar in Posterholt!), was er sprake van een achtste Marathon en dat is 5,28 km!
De "5" was, in tegenstelling tot de halve, matig bezet. Omdat ik de afgelopen weken de duurlopen heb teruggeschroeft en wat meer de nadruk heb gelegd op kort werk en snelheidstraining, was ik benieuwd naar het effect hiervan. Tevens wilde ik het parcours van de 5 wel eens met mijn FR registreren om te kijken of dit wel klopte. Wat de HM betreft had ik namelijk zo mijn twijfels en met mij nog een aantal ervaren lopers, maar ook hier schijnt de organisatie toch correcties genomen te hebben door de start van de HM naar achteren te leggen.
Aan de start op de korte afstand staan een kleine 30 deelnemers. Het weer was, eveneens in tegenstelling tot andere jaren, niet al te best. Na de flinke storm en de te hoge temperaturen van de afgelopen weken, zou je nu toch eindelijk eens wat open winterweer willen. Maar nee, er stond weer een behoorlijke wind uit ZW en dan weet ik al van te voren dat het moeilijk zal worden. Na de start loop ik de eerste twee kilometer op kop, waarna ik wordt gepasseerd door een jonge knaap en Robert Willems. Daar blijf ik in het groepje lopen en probeer uit de wind te blijven. Bij 3 km. moet ik Robert laten gaan in het bijzijn van een jong jochie. Met uitzondering van het 3 km. punt (4:09) loop ik onder de 4 min./km, maar zie aan de tussentijden dat het niet genoeg zal zijn voor een PR. Uiteindelijk passeer ik op een 3e plaats de finishlijn in 20:09. Gelet op de omstandigheden ben ik daarmee tevreden, want er zat niet meer in. En nu neem ik een maandje wedstrijdrust en begin weer langzaam met wat duurlopen voor de Marathon van Utrecht op 9 april. Mijn eerstvolgende wedstrijd wordt de Westzipfellauf, waar ik zal starten op de 10 km.

Kijk hier voor de wedstrijdanalyse.
Kijk hier voor wat fotoimpressies.
Hier de uitslagen.